Open brief aan het college van de gemeente Oldambt, Het zal u niet zijn ontgaan dat er veel onrust is in de provincie Groningen over de aardgaswinning en de aardbevingen. Minister Kamp heeft na zeer lang aandringen eindelijk erkent dat er iets moet gebeuren dat ten goede komt aan de regio en haar bewoners. De gaswinning wordt teruggeschroefd, locaties rondom Loppersum zelfs met 80%, en er is 1,2 miljard euro met een looptijd van vijf jaar vrijgemaakt voor schadeherstel, inclusief compensatie.

Deze tegemoetkoming van het Rijk beschouwt GroenLinks in de gemeente Oldambt als een doekje voor het bloeden waartegen diverse bedenkingen te maken zijn. De toegezegde middelen zijn voor ruim 850 miljoen euro al wettelijk vastgelegd waardoor er slechts 350 miljoen euro extra, de komende vijf jaar naar onze provincie toevloeit. De totale gaswinning in het hele veld zal worden teruggebracht tot maximaal 42 miljard kuub per jaar. Deze hoeveelheid is echter nagenoeg conform aan het gemiddelde van het eerder vastgestelde winningsplan van de NAM. De boodschap wordt echter door de minister verkocht als een vermindering maar is dat dus niet. Uiteraard wel ten opzichte van 2013 waarbij de gasproductie door de NAM met ruim 10% procent werd overschreden, het geen tegen het advies in ging van het Staatstoezicht op de Mijnen, die ook voor dat jaar al directe vermindering van 40% bepleitte.

De winning van gas zal rond het risicogebied Loppersum met 80% worden verminderd, terwijl de aan de randen van het Groninger gasveld de productie zal worden verhoogd. Volgens GroenLinks in het Oldambt worden daarmee ook de risico’s op mogelijke aardbevingen in de toekomst verschoven naar deze gebieden, waar ook het Oldambt deel van uitmaakt.

Een van de locaties waar mogelijk meer gas gewonnen gaat worden is Scheemda. Het risico hier wordt vanwege een andere samenstelling van de bodem door de deskundigen die de minister adviseren als 10 keer kleiner geschat dan in het huidige probleemgebied. Wij zijn daar niet echt gerust op.

Wij zijn dan ook nieuwsgierig wat de mening is van ons college met betrekking tot de geschetste problematiek en de gekozen oplossingen door het Rijk?

Bestaat er in onze gemeente Oldambt al een registratie van schade aan particuliere woningen, bedrijfspanden en openbare gebouwen die ontstaan zijn ten gevolge van aardbevingen die al binnen de gemeentegrens voelbaar waren?

Op welke wijze dringt u er bij het Rijk op aan om garanties ten aanzien van de veiligheid voor onze inwoners van het Oldambt te verkrijgen?

Welke activiteiten gaat u als college ontplooien om de geleden en nog te leiden schade als gevolg van aardgaswinning te verhalen op Rijk en/of NAM?

Bovendien zijn wij benieuwd op welke wijze u uw standpunt over de aardbevingsproblematiek kenbaar maakt aan het Rijk en aan niet op de laatste plaats de inwoners van de gemeente Oldambt?