Beknopte weergave van de Algemene Ledenvergadering van GroenLinks Oldambt op 28 januari 2013 in m.f.c. Parkholt, Winschoten. 15 leden zijn aanwezig, 3 leden hebben zich afgemeld.

1. Opening door voorzitter Chretien van den Akker

2. Vaststelling agenda

Bij de vaststelling van de agenda stelt Kobus Koopmans voor om een voorstelrondje te doen. Kobus woont voor de eerste keer een vergadering van GroenLinks Oldambt bij. Uit de voorstelronde wordt duidelijk dat Kobus Koopmans en Sander Doeve politieke ervaring hebben in andere gemeenten.

3. Toekomst van GroenLinks Oldambt

Henri Thunnissen geeft namens het bestuur een korte inleiding op het agendapunt over de toekomst van GroenLinks Oldambt. In grote lijnen zijn de volgende punten in de discussie aan de orde gekokmen. Een meerderheid is het er over eens dat er plek is voor een GroenLinks afdeling in de gemeente Oldambt. Het is belangrijk om duidelijke punten te hebben die groen en rood verbinden. Het sociale, rode element is juist in onze regio van enorm groot belang. Groen is geen exclusief domein meer voor GroenLinks, ook andere partijen claimen dit zoals D66. Maar dat biedt ook kansen voor een groen beleid wat echt gericht is op deze regio. Door regionale samenwerking met andere GroenLinks afdelingen kunnen wij elkaar versterken. Het is belangrijk om een goed, concreet programma te hebben, wat echt is toegeschreven op de eigen gemeente. De behaalde successen, in het college en in de gemeenteraad, in de afgelopen periode moeten duidelijk zijn voor de kiezer. In de aanloop naar de verkiezingen zal GroenLinks zich regelmatig moeten laten zien,  door bezoeken af te leggen bij maatschappelijke groeperingen en/of het organiseren van een congres of politiek café.

4. Ronde langs de aanwezigen wie wel/niet voor de lijst beschikbaar is

Er zijn 6 mensen die een gesprek willen hebben met de kiescommissie voor een verkiesbare plaats op de lijst. Er zijn ook 6 leden die wel op een onverkiesbare plaats willen staan.

5. Benoeming/samenstelling kiescommissie

Net als in aanloop voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezing wordt er een kiescommissie ingesteld die gesprekken gaat voeren met de kandidaten voor een verkiesbare plek. Over dat advies wordt in een volgende ALV gestemd. De kiescommissie zal nog mensen benaderen die niet op de ALV aanwezig waren met de vraag of zij op de kieslijst willen staan. De volgorde van de mensen die op een niet verkiesbare plek op de lijst staan, wordt in overleg met hen gedaan. Het voorstel om net als bij de afgelopen verkiezingen een kiescommissie van drie personen (die zelf niet verkiesbaar willen zijn) te benoemen wordt met algemene stemmen aangenomen. Gezien de te verwachten drukte voor de commissieleden in het voorjaar zullen de gesprekken de komende maanden plaatsvinden. De kiescommissie zal met een tijdpad komen voor het traject richting de verkiezingen.

6. Rondvraag

Gezien het tijdstip vraag Chretien van den Akker kort te houden. Marita Heintzmann heeft de vraag of er mensen zijn die bij de Dodenherdenking in het dorp Scheemda willen helpen. Haar wordt geadviseerd om contact op te nemen met Dorspbelangen Scheemda.