Jaarlijks worden Raads-en commissieleden uitgenodigd voor een informatieve bijeenkomst van politie en brandweer, dit keer een gecombineerde bijeenkomst in de nieuwe brandweerkazerne. Van Groen Links waren wij er met 2 vertegenwoordigsters.

Er was ruime belangstelling. Voorafgaand aan het officiele gedeelte was er gelegenheid bij de diverse onderdelen van de brandweer een kijkje te nemen. Een slachtoffer in een autowrak werd “”uitgezaagd”, hoe om te gaan met calamiteiten bij het vrijkomen van gevaarlijke/brandbare stoffen. Een klim in de cabine van de Brandweerauto was een belevenis. De boordcomputer is een belangrijk onderdeel. Waterpunten, doorgangen, locaties van alle belangrijke gebouwen, aanrijroutes, kledingvoorschriften, alles van belang voor de taakuitvoering is terug te vinden in de computer. Alle brandweerlieden staan tijdens hun werk uiteraard met elkaar in verbinding. Diverse protocollen worden toegelicht

Er zijn nevenvestigingen in Scheemda en Nieuweschans, indien nodig wordt hen om ondersteuning gevraagd.

Het onnodig bellen/uitrukken wordt tegenwoordig ondervangen door het standaard terugbellen van degene die de melding doet.

De aanwezigen worden in 2 groepen verdeeld, die elkaar halverwege afwisselen.

Bij de brandweer wordt gewerkt met een aantal professionele  brandweerlieden in dienst van de gemeente. Daarnaast met vrijwilligers die een vrij intensieve opleiding moeten volgen. Bij het aannemen van vrijwilligers wordt gelet op stabiliteit in de leefsituatie, die veronderstelt dat men langere tijd in het Oldambt zal blijven wonen. Een opleiding kost al snel 10.000 euro.

Ook de partners of familie waar men bij woont, moeten positief staan tegenover dit werk.

Het oefenen en bijhouden van kennis/vaardigheden vergt vele vrije avonden. Je moet echt gemotiveerd zijn om het vol te houden. Nazorg na ingrijpende gebeurtenissen is een noodzakelijk onderdeel.

POLITIE

Bij het onderdeel Politie wordt uitleg gegeven aan plannen voor vermindering van het aantal (wijk)agenten. In het verleden is ooit in Winschoten een extra aantal (wijk)agenten toegekend. Deze situatie bestaat niet meer als zodanig. I.v.m. bezuiniging en het feit dat Friesland thans een tekort kent, zijn er plannen in ontwikkeling om een aantal agenten af te staan aan Friesland.. Oldambt heeft momenteel nog 8 wijkagenten. Vier in Winschoten en 4 in de buitengebieden Men betreurt dat de stadswachten op termijn gaan verdwijnen, . Politie ervaart hen als een welkome ondersteuning. Verder zijn er enkele “jeugdagenten”, ook hier bestaan reorganisatieplannen.

Interessant is het te horen dat men tegenwoordig veel sneller en adequater aangifte kan doen van diefstal etc. Ofwel via internet ofwel dagelijks op het bureau, waar men direct terecht kan op afspraak. Daarnaast ontvangt men standaard binnen enkele dagen bericht over de status van de afhandeling van de aangifte. Dit is een grote vooruitgang voor beide partijen.

Verslag wordt gedaan van de periode van de branden in Winschoten toen er een groot aantal extra patrouillerende auto’s werd ingezet en er een permanente mobiele post op het Israelplein stond, waar de bevolking terecht kon en uitvalsbasis was voor de agenten. Dit is door de bevolking als zeer zinvol en beschermend ervaren.

Voor Raadsleden is het nuttig eens een dienst mee te draaien om een indruk te krijgen van wat er zoal speelt in hun omgeving.. De auto’s moeten soms grote afstanden rijden om een arrestant “”kwijt”’ te raken, omdat er in Winschoten geen voorziening meer is na 17.00.

Winstpunt is de samenwerking met de  douane en Duitse politie. Omdat informatie over misdrijven/verdachten wordt uitgewisseld, ontstaat er een vollediger beeld van de samenhang in criminele voorvallen en kan men elkaar van dienst zijn en leidt dit vaker tot een snellere aanhouding/oplossing.

De toekomst is vanwege geplande bezuinigingen moeilijker en onzekerder, maar iedereen blijft zich voor 100% inzetten.

Na afloop worden de aanwezigen getrakteerd op een drankje en hapje in deze mooie locatie.

Marijke Valeton-Sontrop

Grietje Musch-Dijkhuis